Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

ATI Catalyst 8.3 - CrossFire X přichází

ATI Catalyst logo
Jak bylo firmou AMD slíbeno, tak se také stalo a včera (byť pro nás v pozdních večerních hodinách) vyšly ovladače ATI Catalyst 8.3, které po dlouhé době neobsahují jen drobné úpravy a opravy, ale přinášejí celkem zásadní novinky. A protože je jich poněkud více, podíváme se na ně trochu podrobněji.

CrossFireX

Tou první novinkou, kterou letošní březnové Catalysty přinášejí, je podpora CrossFire X neboli nejen dvou, ale i tří a čtyř grafik současně v jednom systému tak, aby všechny počítaly grafickou scénu jedné aplikace. Tomuto režimu AMD oficiálně říká „CrossFireX Quad“ a může do ní být zapojena libovolná kombinace grafik Radeon HD 3580, 3870 a 3870 X2. Smutnou, ale celkem očekávatelnou zprávou pro ty, kteří nechtějí přejít na Windows Vista, je pochopitelně podpora CrossFireX Quad pouze v tomto systému.

Hybrid Graphics

I tato technologie je doménou výhradně Windows Vista (abychom byli přesní, ono to chodí i ve Windows Serveru 2008, protože jsou oba postaveny na stejném základním kódu, jen ta „omáčka“ je jiná). Hybrid Graphics umožňuje spojit výkon integrované grafiky ATI Radeon HD 3200 v čipsetu AMD 780G a do slotu přidané grafiky ATI Radeon HD 3400. Vypnutím Hybrid Graphics režimu, pokud jej nepotřebujete, lze navíc trochu snížit spotřebu celé sestavy, neboť ATI Radeon HD 3400 disponuje technologií PowerPlay. Ukázka pochází z naší testovací sestavy, nainstalován je Windows Server 2008 (za což si můžete dosadit Windows Vista SP1).

Hybrid Graphics - CrossFire Radeonů HD 3200 a 3400

DirectX 10.1

Nové Catalysty také přinášejí podporu rozhraní DirectX 10.1, která je do systémů Windows Vista aplikována příchodem Service Packu 1. Hardwarově ji podporují všechny Radeony HD řady 3000.

Digital Panel GPU image scaling

Mezi další novinky, které stojí extra za zmínku, je schopnost přímo grafikou upravit zobrazení rozlišení, které má jiný poměr stran než displej, na širokoúhlých displejích připojených digitální cestou. To například znamená, že sama grafika s ovladačem se bude starat o přepočet rozlišení, řekněme, 1024 × 768 na displeji s rozlišením 1920 × 1080 tak, aby nedocházelo k natahování obrazu, popřípadě i naopak, z čehož pochází naše další ukázka. Nejprve jak to vypadá v nastavení Catalystů:

Catalyst 8.3 - Nastavení GPU Scaling

A takhle to pak vypadá na monitoru:

GPUScaling - širokoúhlé rozlišení na monitoru s poměrem stran 5:

Z dalších vlastností už jen zmiňme podporu HydraVision ve Windows Vista (možnost efektivně si uspořádat aplikace na jednom nebo i více displejích), vylepšení Anti-Aliasingu, které de-facto znamená podporu AA vyhlazování ve hrách založených na Unreal Engine 3.0 (Gears of War, Unreal Tournament 3) a možnost zvolit „narrow tent“ či „wide tent“ anti-aliasing filtr v CrossFire Super Anti-Aliasing režimech pro DirectX 9 aplikace. V neposlední řadě jsou tu i rozšířené možnosti nastavení kvality videa jako zvýraznění hran nebo „denoise“ pro potlačení „duchů“ v obrazu.

Catalyst 8.3 - nastavení videa Advanced Quality

A nakonec je tu ještě drobnost pro vývojáře, kterou je podpora Tessellation pro Radeony HD řady 3800, což by mělo vývojářům zjednodušit práci a v konečném důsledku i zvýšit výkon aplikací (ty s tím musejí ovšem počítat).

Navýšení výkonu

Pokud jde o tradiční navyšování výkonu v některých hrách, což bývá dobrým zvykem většiny novějších ovladačů, pak hra Call of Juarez by měla zaznamenat nárůst okolo 20 % na CrossFire systémech s Radeony HD řady 3800, na stejných kartách by měla DirectX10 verze Company of Heroes v nižších rozlišeních jet o 17 % svižněji, DX10 se týká též Crysis se zlepšením o zhruba 15 % na všech ATI Radeon grafikách, Lost Planet (DX9) dokonce 36 % a Unreal Tournament 2004 o přibližně 10 % na grafikách ATI Radeon HD 2400, 2600 a 3400, případně i v CrossFire režimech. Polepšit by si měly i výsledky v Shadermarku 2.1, a to přibližně o 35 %.

Opravy chyby s AGP kartami

Pro majitele Windows XP a grafik v AGP slotu je v poznámkách k vydání mezi spoustou dalších jedna dobrá zpráva: AGP karty by už neměly mít problém se spouštěním DirectX aplikací (čili většiny her), což se mělo v lednu řešit Catalyst 8.1 hotfixem (jaká byla realita, víte sami, takže zkuste tyto březnové Catalysty a dejte vědět).

Odkazy ke stažení hledejte na obvyklém místě u AMD.

Linux

Linux logoLinuxové Catalysty přidávají podporu X-Video pro Xpress 1200 a něco málo bugfixů. Zahrnují opravu chyb v 3D zobrazení na kartách FireGL, k němuž občas docházelo. Dále blikání displeje při spuštění gnome-screensaver, opravy korekce jasu a gamma, diagonální „tečení“ a kostičkování videa při X-Video zobrazení, fglrx pak povyšuje na verzi 8.47. Nadále však nepočítejte s podporou pro AGP verze řady R600. Stahujte přímo od ATI.

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku ATI Catalyst 8.3 - CrossFire X přichází

Neděle, 28 Září 2008 - 14:27 | Matespro | Omlouvám se jestli už to tady někde padlo, ale...
Pondělí, 17 Březen 2008 - 21:18 | WIFT | >> bzuk: Tak pokud jsi...
Pondělí, 17 Březen 2008 - 20:29 | Anonym | Zdravim mužete mi nekdo poradit? mam AGP ATI...
Pondělí, 10 Březen 2008 - 21:40 | Anonym | Tak na 9600XT mi zatim všechno funguje, i bez...
Pondělí, 10 Březen 2008 - 18:09 | Anonym | Stalo se někomu ve Vista, že se po instalaci 8.3...
Pondělí, 10 Březen 2008 - 17:53 | Anonym | Skusali ste prosim niekto kombinaciu HD 2600 AGP...
Pondělí, 10 Březen 2008 - 09:09 | WIFT | >> Ojo: Snowflakeemulation neřeš,...
Neděle, 9 Březen 2008 - 23:43 | Anonym | ja mam hd3850 agp je to asi takto urcite to ide...
Neděle, 9 Březen 2008 - 21:42 | Anonym | Povedlo se nekomu naistalovat 8.3 pro AGP? mam...
Neděle, 9 Březen 2008 - 18:19 | Ren1 | Ojo> V Device manager klikni Properties od...

Zobrazit diskusi