Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

JPEG z Photoshopu v kvalitě „7“ je horší než v kvalitě „6“

Photoshop logo
Michael Zhang z blogu PetaPixel zjistil poměrně zajímavou věc. Rozhovor se společností ICVT, která se zabývá vývojem formátu JPEGmini (slibují 2-6× menší soubory při zachování kvality), ho inspiroval k prozkoumání metody, jakou při ukládání JPEGu používá Photoshop a další produkty Adobe. Závěry jsou poměrně zajímavé…

Pokud jste seznámeni se základními principy formátu JPEG, pokračujte ve čtení klidně až od bagru :-) Pokud ne, pak si můžeme připomenout rozdíl, v jakém formát pracuje s jasovými a barevnými daty. Při omezeném objemu dat je totiž výhodnější vyhradit relativně větší objem pro jasová data, než pro barevná. Na základě psychovizuálních modelů se totiž přišlo na to, že lidské oko v případě typických fotografií vnímá dříve degradaci kvality (či detailů) v jasovém kanálu než v barvě.

Z toho důvodu používá formát JPEG (a většina formátů, která na něm zakládá) tzv. color (barevný) subsampling. Co to je: Pokud se ukládá obrázek v rozlišení řekněme 800×600, uloží se jasová data v daném rozlišení, ale barevná jen v polovičním (respektive čtvrtinovém) 400×300, aby byl jejich objem co nejnižší. Dá se tedy říct, že pro každý blok 2×2 pixelů jsou uloženy 4 jasové, ale jen jedna barevná hodnota. V praxi je možné použít i (ke kvalitě snímku) šetrnější subsampling, například 2×1 nebo 1×2 pixely, pokud jej daný software podporuje.

Photoshop JPEG kvalita 7

Adobe Photoshop při ukládání formátu JPEG v kvalitě 6 ještě používá barevný subsampling, ale při kvalitě 7 (a výš) již ne. Protože jeho deaktivace znamená velký skok v objemu dat a rozdíl ve velikosti souboru mezi hodnotami 6 a 7 by byl neúměrný zbytku stupnice, se tvůrci rozhodli na úrovni 7 použít vyšší kompresi pro kompenzaci většího množství dat, než na stupni 6. Z toho důvodu je (pro oko podstatnější jasová složka) při stupni 7 komprimována a tím pádem poškozena více než na stupni 6. Mnoho fotografií proto při hodnotě 7 může působit subjektivně hůře (samozřejmě mohou existovat výjimky, například snímky s velice složitou a jemnou barevnou informací).

Ačkoli je tedy položka nazvaná Quality či Kvalita, odráží její nastavení spíše velikost výsledného souboru než subjektivní kvalitu komprimovaného snímku.

Adobe Lightroom 3 JPEG slider

Stejný „problém“ (možná by bylo korektnější použít termín vlastnost) se týká i aplikace Lightroom používané pro zpracování snímků z formátu RAW. Jediný rozdíl je ve stupnici, která je zde reprezentována percentuelně - v tomto případě hodnota 7 odpovídá rozsahu 54-61%, kterému se z popsaných důvodů asi bude vhodnější vyhnout.

Zdroje: 

Diskuse ke článku JPEG z Photoshopu v kvalitě „7“ je horší než v kvalitě „6“

Pátek, 23 Březen 2012 - 10:14 | Jan Ebr | To je zajímavý - možná je ten Paintshop fakt...
Pondělí, 5 Září 2011 - 16:58 | rman | Nejaky konkretni priklad? O jakou verzi PS jde(...
Čtvrtek, 1 Září 2011 - 09:59 | Chewbacca | Ono vseobecne u PS je JPG vystup mizerny, kdysi...
Středa, 31 Srpen 2011 - 17:07 | ZdenekJi | Já obvykle používám kvalitu 10 nebo 11, protože u...
Středa, 31 Srpen 2011 - 15:08 | Anonym | jj, hlavně, že v Uložit pro web je nastavení...
Středa, 31 Srpen 2011 - 14:30 | HKMaly | Ale ucelu bylo dosazeno: na formulari neprekazi...

Zobrazit diskusi