Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Lytro - skutečné 3D fotky jedním stiskem?

Lytro logo
Poslední roky stále roste poptávka po všem, co má v názvu 3D, a tak si pomalu přestáváme uvědomovat, co to opravdu 3D je. Přední výrobci nám sice nabízejí řadu fotoaparátů schopných zachytit snímek, který (s použitím patřičného zobrazovadla) bude působit plasticky, ale zkuste přeostřit blíž nebo dál - v ten okamžik iluze prostorovosti zmizí - protože je to jen iluze, chybějí skutečná 3D data. O to více překvapuje, že se odnikud objevila neznámá firmička schopná vytvořit foťák, kterým jen jednoduše cvaknete a přístroj zachytí prostor. Nejen světlo, ale i směr jeho paprsků, ze kterých je schopný vytvořit skutečný 3D obraz. Snímek zaostřený a zároveň plný bokehu v celé hloubce scény. Možnosti editace? Prý téměř neomezené…

Možná matně vzpomínáte, že jste o něčem podobném už četli - pravděpodobně ano. Probíhaly experimenty se stovkami fotoaparátů snímajícími jeden objekt z řady různých úhlů, také se v letech 2007 a 2008 Adobe hodně chlubil vlastním light-field konceptem…

Adobe light-field camera
Adobe light-field camera

…který byl ale silně neforemný a ani po letech vývoje se nedostal na trh. Zatímco Adobe ukazoval spíš výbavu a opakovaně předváděl svůj 3D objektiv zvaný Adobe light-field lens, Lytro o výbavě spíš mlčí a namísto toho nás zasypala hromadou snímků. Co tedy víme: Výrobce tvrdí, že celý zázrak spočívá ve snímači, který nesnímá jen jas v jedné rovině, ale na rozdíl od fotoaparátů (jak je známe posledních 200 let) je schopen rozlišit, pod jakým úhlem na něj daný paprsek dopadl. Tím zachytí dostatek dat o třetím rozměru scény a dá vznik tomu, co ve 3D grafice nazýváme Z-Buffer (více-méně).

Jedním stiskem spouště je zachyceno dost informací k tomu, abychom dodatečně ve snímku mohli vybrat bod, na který má být zaostřeno, přičemž ostatní partie zůstanou rozostřené (bokeh). Nebo můžeme vytvořit fotku, která je ostrá odpředu až dozadu - záleží jen na vkusu toho, kdo si snímek prohlíží (fotku může autor předávat právě i ve „3D“ podobě, jako vidíte níž). „3D RAW“ ale obsahuje i dostatek dat na vytvoření obrazu pro 3D displej nebo televizi, dokonce můžeme obrazem i nepatrně natáčet.

Jak to vypadá a kolik to stojí? Ani jedna z informací zatím není zveřejněna. Produkt bychom měli vidět někdy letos, přičemž cenu CEO společnosti Ren Ng specifikoval slovy na úrovni běžných fotoaparátů (při jiné příležitosti zmínil rozsah mezi $1 a $10 000).

Vraťme se k praxi... proč zaostřovat? Proč clonit? Nic z toho není třeba, stačí cvaknout a je hotovo. Nelíbí se vám fotka zaostřená na květiny v popředí? Klikněte na rozostřené pozadí…

Pokud se vám nápad líbí, můžete si pohrát i s další ukázkou…

…nebo s desítkami jiných v galerii Lytro (odkaz najdete na konci článku). Až sem to působí dokonale. Teď slabiny :-) Ukázky jsou v poměrně limitovaném rozlišení, výrobce neřekl ani slovo o rozlišení výstupu, na některých snímcích můžete narazit na jakési artefakty… S takovou kombinací vlastností ukázek se vysloveně nabízí teorie, jak by to celé mohlo fungovat.

Prakticky nejjednodušší pro zjištění úhlu paprsku by bylo, kdybychom vzali stávající dvourozměrný snímač a pohráli si s mikročočkami. Ty mají běžně za úkol koncentrovat co nejvíc světla na fotodiody, ale jak víme, když na ně paprsky dopadají příliš šikmo, mohou světlo vychýlit i na jinou fotodiodu (jiný pixel), než kam by patřilo. Teoreticky by mělo být možné navrhnout mikročočku, která by překrývala několik fotodiod (pixelů) a světelný paprsek by v závislosti na úhlu dopadu vychýlila na některou z fotodiod. Pokud bychom každé mikročočce přidělili například plochu 5×5 fotodiod, byl by systém schopný rozlišit 25 různých úhlů dopadajícího světla. S robustní softwarovou podporou by z takto zachycených dat mělo být možné zrekonstruovat hloubku scény.

Takovému konceptu by odpovídalo nižší výstupní rozlišení snímku (rozlišení snímače je konzumované na detekci úhlů dopadajících paprsků) a možná i jistá limitace ukázkových snímků - nemůžete přeostřit úplně kam chceme, počet rovin ostrosti, mezi kterými lze přepínat, odpovídá zhruba pěti.

Pokud vás ale technické záležitost nezajímají a prostě se vám to líbí, nezapomeňte navštívit oficiální galerii:

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Lytro - skutečné 3D fotky jedním stiskem?

Sobota, 1 Září 2012 - 11:26 | Tomáš Loun | Dost se plete 3D a stereo. Všechny ty televize,...
Sobota, 25 Červen 2011 - 07:32 | johnthelittle | a to je mame "hodne" blbe umistene...
Pátek, 24 Červen 2011 - 23:01 | no-X | aha, takže si myslíš, že by ti pro stejnou...
Pátek, 24 Červen 2011 - 22:23 | JirkaH76 | tohle a opravdove 3D? hmm, tak to radeji to...
Pátek, 24 Červen 2011 - 20:34 | Dimik | Ah, pardon. Tak tedy 3D nevidí člověk, ale jeho...
Pátek, 24 Červen 2011 - 16:35 | qee | To bude normální plenoptickej foťák. Tyhle...
Pátek, 24 Červen 2011 - 15:34 | HKMaly | Mohlo by byt zajimave kdyby fotak umel oba mody...
Pátek, 24 Červen 2011 - 15:32 | HKMaly | Me se princip ze fotografujici urcuje co bude...
Pátek, 24 Červen 2011 - 14:55 | danieel | Ta disertace je i na webu lytra :)
Pátek, 24 Červen 2011 - 14:44 | DRK | Člověk prostorově nevidí ani omylem. To co...

Zobrazit diskusi