Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

WebCL: OpenCL pro web je tu

OpenCL logo
Možná vás už trochu nudíme neustálým reptáním nad tím, jak se nám GPGPU pro běžné uživatele rozjíždí neskutečně pomalu a jak to dvojnásob platí pro OpenCL. Změňme tedy téma. WebCL je webová implementace OpenCL, kterou Khronos Group již nějakou dobu připravuje a s vlastním demem doprovázeným patřičnou implementací přichází po květnovém kódu od Nokie také jihokorejský Samsung…

Jeho demo N-body simulace nijak nevybočuje z obvyklého průměru OpenCL/CUDA dem. Tím hlavním, za co si Samsung zaslouží pochvalu, je prototypová implementace WebCL pro jádro webových prohlížečů Webkit. Toto jádro pohání mimo jiné Chrome či Safari (a další prohlížeče) a nová implementace jim tak dává možnost přístupu ke GPU nejen jako 3D (kde k tomu slouží WebGL, webová varianta OpenGL ES), ale také jako ke GPGPU hardwaru.

Podle dostupných měření tam, kde klasická CPU JavaScriptová implementace N-body simulace dávala v prohlížeči 5 až 6 fps, WebCL kód na GeForce GT 330M svištěl rychlostí 78 až 114 fps. Nedostatkem kódu od Samsungu je to, že prozatím tato implementace běhá jen na Apple Safari, jiné Webkitové prohlížeče mají zatím smůlu. Ars Technica ale dodává zmínku o uvolnění tohoto kódu pod BSD licencí, takže by rozšíření nemělo nic bránit.

Mimochodem, implementaci pro Gecko engine, tedy zejména prohlížeč Firefox, pro změnu vyvinula společnost Nokia, ale její kód (uveden v květnu) v tuto chvíli běhá pouze na starší verzi 4, nikoli aktuálním Firefoxu 5. Z velkých prohlížečů tak v tuto chvíli nemá, jakkoli omezenou, podporou WebCL prakticky jen Internet Explorer a Opera (Chrome se považuje za "vyřešené" uvolněníM kódu pod BSD licencí).

Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku WebCL: OpenCL pro web je tu

Úterý, 12 Červenec 2011 - 10:11 | terrorist | silverlight uz 3D davno podporuje a akcelerovany...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 15:58 | gurulix | M$ s ním nepočítá ani do IE10 (který navíc má být...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 11:23 | mixal 11 | Managed Direct X a XNA su v tom asi "dalej...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 10:45 | giff | To je prave otazka. Docela by me zajimalo co bude...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 10:27 | mizsha | A tak se to asi bude resit pres naky pekny...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 10:01 | mixal 11 | To, ze low level pristup znamena casto aj pristup...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 09:54 | John Nagger | A co je na "low level a přímém přístupu...
Pondělí, 11 Červenec 2011 - 04:38 | David Foltyn | MS odmitl WebGL kvuli docela nestastnemu reseni (...

Zobrazit diskusi