Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

8GB pro 1440p již nestačí, brzdí i 1080p s ray-tracingem

Z 8GB karet se stal hardware vyhovující již jen 1080p bez ray-tracingu a bez nejvyšších detailů. Pro 1080p se vším všudy již je potřeba počítat se 12GB modely, pro 1440p s 16GB…

V nadpisu záměrně nepadla zmínka o „GeForce RTX 3070“. Ačkoli bývá v diskuzích o kapacitě paměti zmiňována především ona, nejde o problematiku, která by se týkala pouze tohoto modelu. Můžeme jím však začít. Karta byla vydána koncem roku 2020 a k příležitosti jejího vydání jsme vás upozorňovali, že 8GB kapacita je již kartě těsná a rozumným minimem (pro tehdejší dobu, hry a rozlišení 1440p) by bylo 10GB:

V kontextu srovnání výkonu GeForce RTX 3070 a GeForce RTX 3080 se jeví jako škoda, že došlo ke zrušení GPU GA103, které mělo disponovat 320bit sběrnicí. Pokud by tento produkt byl vybaven 16GHz GDDR6 (bez X), dosahoval by výrazně lepšího poměru spotřeba / výkon, nižší spotřeby při přehrávání videa a přitom by mohl být osazen 10GB kapacitou, takže by karta byla lépe vybavena pro hry náročné na paměť než 8GB GeForce RTX 3070.

GeForce RTX 3070 je kartou, která má k okamžiku vydání (tedy bez hodnocení nových Radeonů) nejlepší poměr spotřeba / výkon a nejlepší poměr cena / výkon ve vyšší výkonnostní kategorii. Drobnou vadou na kráse je kapacita paměti, která byla obvyklá pro hardware určený pro 2560×1440 v roce 2018, ale pro kartu na rok 2021 už je 8 GB těsných.

Aktuální přetestování GeForce RTX 3070 redakcí webu TechSpot potvrdilo, že kritika 8GB kapacity pro kartu této cenové a výkonnostní relace byla v době vydání nejen oprávněná, ale dokonce nedostatečná. Nejen, že se nedostatečná kapacita u řady her projevuje propady v minimálních FPS, ale v širokém spektru her sráží i průměrné FPS na úroveň o třídu či dvě pomalejších (levnějších) modelů.

TechSpot zveřejnil celkem 104 výsledků ve 14 hrách, kdy každou testoval ve dvou různých rozlišeních (1080p a 1440p), každou na průměrné i minimální FPS, každou na GeForce RTX 3070 a Radeonu RX 6800 a většinu ještě ve dvou různých nastaveních (např. různá úroveň detailů nebo bez ray-tracingu a s ray-tracingem). Shrňme si to nejprve statisticky. Ze 104 výsledků je:

  • 79× vítězství Radeon RX 6800
  • 22× vítězství GeForce RTX 3070
  • 3× remíza
  • 40× má Radeon RX 6800 alespoň 20% náskok nad GeForce RTX 3070
  • 6× má GeForce RTX 3070 alespoň 20 % náskok nad Radeon RX 6800
  • 0× má Radeon RX 6800 v 1080p minimální FPS nižší než 20 FPS
  • 5× má GeForce RTX 3070 v 1080p minimální FPS nižší než 20 FPS
  • 1× má Radeon RX 6800 ve 1440p minimální FPS nižší než 30 FPS
  • 6× má GeForce RTX 3070 v 1080p minimální FPS nižší než 30 FPS

Ač strohá statistika leccos naznačuje, až podrobnější data prozradí celkovou pestrost a různorodost situace. Ne vše lze vměstnat do číselné hodnoty a ne všechny číselné hodnoty jsou objektivní.

Hogwarts Legacy aneb když dojde paměť, rozmažou se textury (místo propadu výkonu)

Hra Hogwarts Legacy na GeForce RTX 3070 oproti kartám s rozumnou kapacitou paměti vykazovala výrazné propady výkonu a cukání:

TechSpot

Těžko říct, zda z popudu Nvidie nebo samotných autorů hry vznikl patch, který propady výkonu podstatně sníží, takže se nepromítnou do grafů recenzí…

…ale toto snížení jde extrémní měrou na úkor kvality obrazu. Pokud začne docházet paměť, je výrazně snížena kvalita textur. Z hlediska hráče se to projevuje tak, že se textury rozmažou. Zatímco na Radeonu RX 6800 jsou stále ostré, na GeForce RTX 3070 s obraz rozmaže, někdy cyklují ostré / neostré textury, zkrátka psychedelický zážitek i bez halucinogenů. Pamětníkům to může připomenout textury ve hrách 90. let:

Textura schodů: vlevo GeForce RTX 3070, vpravo Radeon RX 6800

Textura dlažby a kamenného oblouku: vlevo GeForce RTX 3070, vpravo Radeon RX 6800

Z pohledu objektivního hodnocení výkonu je samozřejmě hra po tomto patchi nepoužitelná, neboť přes zdánlivě stejné nastavení ve skutečnosti obě srovnávané karty nezpracovávají totožnou zátěž a jedna má úlohu podstatně usnadněnou (navzdory tomu je její výsledek stále horší).

Resident Evil 4 - kvalitní textury + ray-tracing = pád hry na GeForce RTX 3070

Resident Evil umožňuje nastavení kapacity paměti obsazené texturami. Problém je, že v případě použití ray-tracingu už nestačí kapacita paměti GeForce RTX 3070 pro více než 1GB textury a nastavení vyšší kvality způsobí pád. A to bez ohledu na rozlišení (1440p nebo 1080p).

TechSpot

Radeon RX 6800 přitom dosahuje plynulých a velmi stabilních FPS.

The Last of Us - typické propady výkonu a stability při nedostatku paměti

The Last of Us je charakteristickou ukázkou obvyklého chování hry, které nestačí kapacita paměti grafické karty.

TechSpot

Dochází nejen k propadu výkonu jako takového, ale zároveň k nepravidelnému zadrhávání (autoři chování GeForce RTX 3070 označili jako „cukající se bordel“), které i při číselně obstojných průměrných FPS činí hru nehratelnou.

Forspoken - dojde-li GeForce RTX 3070 paměť, rozmažou se textury

Chování, které TechSpot objevil u Hogwarts Legacy, se děje i ve Forspoken. Pokud je použit ray-tracing, nezbývá v paměti GeForce RTX 3070 prostor pro textury. Hra ignoruje nastavení uživatele a místo toho, aby došlo k propadu výkonu, použije textury o nízkém rozlišení, což má za následek rozmazané textury s chybějícími detaily.

Textura kamenů: GeForce RTX 3070 vlevo, Radeon RX 6800 vpravo

Opět tedy situace, která se na výkonnostním grafu neprojeví, ale vizuální stránku hry degraduje zásadně.

Další příklady najdete v recenzi webu TechSpot (odkaz ve zdrojích).


V první řadě je potřeba zdůraznit „optimalizaci“ některých her, které v situaci nedostačující paměti sníží kvalitu textur, takže problém nízké kapacity se v grafech výkonu vůbec nemusí odrazit. Je otázkou, jak rozšířený tento problém v praxi je - reálně totiž může zkreslovat grafy výkonu již několik let, aniž by byl povšimnut. Ani weby, které doprovázejí grafy výkonu screenshoty dokumentující kvality obrazu jej nemusí zachytit, neboť Hogwarts Legacy demonstruje adaptivní implementaci, která textury rozmazává v závislosti na konkrétní situaci. Při statické scéně, ve které obvykle screenshoty vznikají, k degradaci textur nemusí dojít.

Druhé hledisko, ze kterého lze situaci hodnotit, je, že GeForce RTX 3070 byla dlouho vnímána z hlediska podpory ray-tracingu a poměru cena / výkon jako nejvýhodnější karta, která díky tomu doznala velmi masivního rozšíření. Nyní se potvrzuje, že kapacita její paměti nestačí často ani na kvalitní textury bez ray-tracingu, přičemž při jeho použití jsou textury v některých hrách degradovány na velmi zoufalou úroveň. Z 11 her testovaných s ray-tracingem byla GeForce RTX 3070 rychlejší než Radeon RX 6800 jen ve 36 % případů a to ještě za pomoci snížené kvality textur.


V úvodu bylo naznačeno, že téma kapacity paměti není dobré zužovat na GeForce RTX 3070 (byť je pravdou, že právě u ní tuto nedostatečnost podtrhl ray-tracing, na kterém byl postaven její marketing). Reálně jde o situaci, která se pravidelně opakuje.

65nm GeForce 8800 GTS

GeForce 8800 GTS

Vzpomenout můžeme na GeForce 8800 GTS 320MB, která osazenou o téměř 60 % nižší kapacitou paměti než o stupeň výkonnější GeForce 8800 GTX (768MB). Tato karta měla zásadní problémy už v době vydání, které se projevovaly stále klesajícími FPS v dlouhodobé zátěži, kdy postupně snímková frekvence spadla na úroveň slideshow.

GeForce GTX 1060 (Nvidia)

Dalším příkladem je GeForce GTX 1060 3GB, která se formálně tvářila jako nižším množstvím paměti osazená GeForce GTX 1060 (6GB), reálně však krom tohoto omezení nesla i o stream-procesory a texturovací jednotky ořezané jádro, takže se nižší výkon netýkal jen situací náročných na kapacitu paměti.

GeForce RTX 2060 (Nvidia)

GeForce RTX 2060 byla kartou s poměrně vysokou cenou, kterou Nvidia propagovala jako řešení pro ray-tracing a rozlišení 1440p. Jejích 6 GB paměti však neodpovídalo nejen cenovce, ale ani rozlišení 1440p, pro které byla určena. Již v době vydání se v některých hrách projevovalo kolísání výkonu - microstuttering, kterým 8GB modely se stejným čipem netrpěly.

GeForce RTX 3080 (Nvidia)

GeForce RTX 3080 byla vydána a propagována jako karta pro 4K rozlišení a ray-tracing. Tomu (a ceně rovněž) neodpovídala 10GB kapacita paměti, která byla dokonce nižší než u pomalejší a o generaci starší 4K / ray-tracing grafiky GeForce RTX 2080 Ti (11GB).

Kolik paměti pro jakou grafickou kartu?

Na konci roku 2020 jsme vám pro grafické karty kupované na rok 2021 doporučovali volit minimálně 12-14 GB pro 4K rozlišení, minimálně 10 GB pro 1440p, minimálně 8 GB pro 1440p s omezenými detaily a 6 GB pro 1080p s plnými detaily.

Jak vybírat letos? Nároky her neúprosně stouply a zejmnéna ray-tracing, na kterém Nvidia svůj marketing stavěla, dostává modely GeForce osazené nižší kapacitou paměti (s ohledem na výkonnostní relaci a určené rozlišení) do úzkých.

 8k4k1440p1080p720p
RTbez RTRTbez RTbez RT
4 GBnízkéstřední
6 GBnízkéníz.-stř.vysoké
8 GBnízkéníz.-stř.střední
10-11GBníz.-stř.stř.-vys.stř.-vys.vysoké
12-14 GBstřednívysoké
16 GBstřednívysoké
~20 GBvysoké
24 GB+

 = vhodné pro maximální detaily
 = nedoporučeno

Doporučení se týká kapacity paměti grafické karty. Znamená, že výkon grafické karty nebude při daném rozlišení a nastavení v obvyklých hrách limitována kapacitou paměti. Samozřejmě neznamená, že jakákoli grafická karta s danou kapacitou paměti bude výkonem stačit na hry v daném rozlišení a nastavení (to už je věc výkonu jejího GPU). Doporučení počítá s růstem nároků nadcházejících her, takže je koncipováno pro určitou rezervu.

Diskuse ke článku 8GB pro 1440p již nestačí, brzdí i 1080p s ray-tracingem

Středa, 26 Duben 2023 - 07:41 | Marek Moravčík | Preco by mali byt odkazane na hranie vo FHD? 99%...
Středa, 26 Duben 2023 - 07:33 | Marek Moravčík | Jasne, ze je problem, ze kvoli VRAM nespustis 0....
Úterý, 25 Duben 2023 - 13:38 | tombomino | Kde mohla byt 3070, kdyby mela 16GB VRAM.. https...
Úterý, 25 Duben 2023 - 12:20 | tombomino | "Tak zelený nezelený, tohle musí uznat úplně...
Úterý, 25 Duben 2023 - 12:16 | FrankHorigan | Jiří já se obávám, že v nové "PS5 native...
Úterý, 25 Duben 2023 - 12:10 | FrankHorigan | Tak zelený nezelený, tohle musí uznat úplně každý...
Pondělí, 24 Duben 2023 - 22:17 | melkor | Jediná věc, kterou micro$oft protlačil skrz...
Pondělí, 24 Duben 2023 - 21:46 | melkor | Děkuji za potvrzení mých slov.
Pondělí, 24 Duben 2023 - 16:18 | tombomino | To je mazec.. +11% AVG fps a +980%!! 1% low fps...
Pondělí, 24 Duben 2023 - 15:23 | Pajka | https://videocardz.com/newz/modded-geforce-rtx-...

Zobrazit diskusi