Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Core i7-14700K přináší 3-5 % jednojádrového a 15-17 % vícejádrového výkonu

hodně rozpačité, ale třeba to nebude až zas tak černé /hlavně jde o ES vzorek kde není plné turbo/, u Raptora se také moc nečekalo a přitom mile překvapil. I přes různé předělávky a revize má pořád DNA původní Core arch. a ta byla stavěna spíš na nižší frekvence a podle toho to vypadá se spotřebou když to ženou až k 6Ghz a do toho perou ještě HT. A osobně odhaduji že ani lepší výroba by to moc nežehlila, třeba by to shodilo nějakých 50-80W, ale i tak by to nic neřešilo. Buď fakt nemají nic lepšího v šuplíku - což by bylo vážně divné - nebo je to manažerské rozhodnutí danou ach. i nástroje vytěžit do mrtě.
Vždyť ani AMD po katastrofě s BD nespěchali to razantně utnout ale doufali že to nějak vypiplají - nakonec poslední výhonek Carizzo vůbec nebyl špatný a byl hodně daleko IPC od původního BD i PD a teoreticky když by z toho udělali osmijádro tak by to konkurenceschopné vůči IB/Haswell určitě bylo a až nutnost je přesvědčila že je nutné jít do úplně nového konceptu ikdyž jeho první verze nebyla výkonem o mnoho lepší jak stávající aktuální čipy. Intel toho bodu zatím nedosáhl, vypadá to že i Arrow je jen další update staré Core, doufejme že už tentokrát poslední.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To jsou stále názory na základě syntetických benchmarků. Nicméně:

- big jádro Intelu je výkonnější než řadové jádro AMD
- moderní počítačové hry se běžně spouští u Intelu 12gen s 1-2 big core, zbytek little core a na výkonu to není prakticky znát
- big core Intelu podává lepší performance ve virtualizaci
- AMD je energeticky efektivnější
- AMD má 16 jader jedno identické vedle druhého

Z toho vyplývá 16 stejných monolitů, které podávají vysoký výkon především v FPU, ikdyž vysoce kvalitních pokud neprovozujete CAD neuživíte, většina matematických operací se dnes stejně dedikuje na GPU.

Takže AMD má lepší FPU, Intel má lepší virtualizaci a systémové operace. Nicméně pokud počítačovým hrám bohatě stačí výkon FPU little core, tak si myslím, že v reálném použití většina lidí bude spokojena spíše s tím Intelem. Protože těch 8 big core Intelu nabízí takový výkon, že pro většinu lidí i v oblasti sw vývoje není zapotřebí.

Jedna věc je vtloukání kolíků do hlavy ve formě megalomanie benchmarků, druhá věc je skutečně si systém vyzkoušel a koupit to, co mi bude při mé běžné činnosti chodit lépe. Zde vyhrává Intel:

- Intel měl vždy lepší paměťové řadiče už od dob P4, což má za následek nižší latenci při multitaskingu
- Intel má integrovaný thunderbolt řadič na CPU, což opět sebou nese nižší latenci

Pro normálního člověka mi přijde Intel praktičtější řešení. Ty výkonové rozdíly jsou dnes spíše syntetické.

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Ze si ty nikdy na tych mixoch 8+8 nikdy nepracoval? Lebo tvrdis kktiny az to oci stipe. Nie sme 5 rokov dozadu kde St je alfa a omega. Zapnes si 2 - 3 apky co vyvojary bezne robia tam spustis toto tam toto a vsetko hra. Potom zapnes 3 vec velka jadra su v 3.14. A zacne to krasne spomalovat, neskutocne zrat a ventilatorom zadrbka. Jasbe sak si poladim spotrebu a vsetko ale naco ked si kupim za rovnaky peniaz + uspora 2x naslapane AMD s tym ze par generacii je vizia na upgrade. Uj ten BFU sa spyta ci sa to bude dat vylepsit ak bude treba. Co mu povies pri inteli? Jasne da sa len zaplatite vsetko na novo?

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Mel jsem 4+8, zapnul jse. Si všechny apky co jako vývojář potřebuji a používám, a zjistil jsem že je to naprosty overkill cpu - to jsem tedy věděl už před.koupi, ale se.slabsim se to neprodavalo. Spotreba 6W v denním průměru, celá masina asi 12W. AMD by bylo mozna o 1W niz. A cenově stejne výkonné AMD stalo na korunu stejne jako intel, ale nemělo thunderbolt a byl v tom poloviční disk.

Bohatě by stačily 2+4 nebo resp. by stačily.i 4, konec koncu pracovní pocitac v kanclu je i7-6700, takže nějaká N100, N305 by byla podobná.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Hmm, mam referenci na tusim i9-12900H spolu s Quadro RTX4000 na docela slozitej CAD model a vykonove to bylo docela zklamani. To jen k tomu, ze je to vykonove overkill.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

A co kodujes? HTML v Notepade? Pre tu srandu idem len light na tejto masine. Ziadne kompilovacky len laravel. Bezi tu Visual Studio Code + 5 extension / Xamp / Chrome cca 10 tabov, command line. CPU ma plnych 6 jadier ktore si non-stop chrupocu VSETKY na +/- 3GHZ a cca 20% vykonu. A to som este nezapol SQL express a dalsie veci ktore bezne bezia. Nehovorim ze idem kompilovat alebo nedaj pan boh debugovat. Na tejto masine to celkom ide na tom 4+8 som plakal. V momente ked som len ladil hlupu apku v pythone s GUI to hucalo ako krava a citelne slo do 3.14. A nie ani disky ani ramka u mna nie su limit. Ja potrebujem pracovat a nie platit x nasobok penazi v podobe casu a energie. Tvoje tvrdenie 4+8 je ako intelacke volakedy 4 cpu total overkill

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Že ty tam namiesto práce hráš piškvorky? :-)

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

U zákazníka máme 15NTB Dell s i7 12700H, 32GB RAM, 1TB SSD, NVIDIA RTX 2000, primárně dělají v CADu a Adobe. Brzdou jsou právě i7 12700H kdy by zákazník ocenil 8 plnotučných jader a 0 rádoby úsporných. Tzn, to že v práci děláte asi tak maximálně ve Word a Excelu neznamená, že tu nejsou lidi co potřebují výkon.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

špatně zařazeno, prosím smazat

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

bla, bla, bla

Co se týká gamingu, je situace jasná. Playstation 5 i Xbox Series jsou postavené na technologii AMD procesorů a konkrétně je tam 8 velkých jader, z čehož 2 jádra jsou dedikována pro operační systém konzole a 6 jader je dedikovaných pro hru. Jelikož obě konzole jsou dneska x86, tak porty na PC jsou jen prostým překladem na EXE, nějak výrazně se programový kód měnit nemusí. Pokud teda hry na konzole požadují pro optimální chod 6 jader, platí, že i na PC je nejvhodnější mít plnohodnotné 6 jádro.

Další problém, který jsi zcela opomenul, jsou specializované vychytávky jako je AVX-512, které Intel musel úplně odebrat, protože se to do malých jader nevešlo, zatímco AMD "jen" z plnotučných jader to normálně podporuje. Ve skutečnosti pro gamera je dneska absolutně nejlepší procesor od AMD s 3D cache. Ta totiž může zase fungovat v rámci celého procesoru, protože je to složené z plnohodnotných jader.

Mimochodem, aby Intelův procesor vůbec nějak šel používat, dělají to lidé tak, že vypnou SMT (HT), aby dostali instrukce nenáročná na výkon na malá jádra a zbytek šel na velkých. To je sice znouzecnost, ale vlastně je to výhoda pro Intel. Jenže tahle výhoda přináší jen omezený užitek a procesor na velkém jádře zase pro změnu ztrácí efektivitu.

Celkem je to celé jen o tom, že Intel architekturu bigLittle používá z jediného důvodu. Nutně potřebuje krotit spotřebu procesoru, energetické nároky jsou prostě příliš velké, aby to běžná bedna počítače, natož notebook uchladil.
Věřím, že Intel tento problém nakonec vyřeší a až se mu to povede, na bigLittle procesory v compech se zase zapomene. Maximálně zůstanou v noťasech, kde to nějaký smysl dávat může.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Malý jádra tam nejsou kvůli spotřebě. Jsou méně energeticky efektivní než velká. Sou tam čistě jen kvůli ploše tzn. výrobním nákladům.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"- big jádro Intelu je výkonnější než řadové jádro AMD" - opravdu? Myslim, ze jak kdy a vetsinou benchmarky ukazuji Intel v lepsim svetle
"- moderní počítačové hry se běžně spouští u Intelu 12gen s 1-2 big core, zbytek little core a na výkonu to není prakticky znát" - jestli moderni hry jsou 5 let stare hry tak to asi plati, nicmene i mezi tema se najdou takove, ktere umi vyuzit vice jader, treba Beam NG
To ze by hram stacil vykon E-cores si nemysli ani Intel, protoze jeho vlajkova lod na hry ma 8 velkych jader brutalne pretaktovanych uz z vyroby.
"Jedna věc je vtloukání kolíků do hlavy ve formě megalomanie benchmarků, druhá věc je skutečně si systém vyzkoušel a koupit to, co mi bude při mé běžné činnosti chodit lépe. Zde vyhrává Intel:"
No skutecne na AMD neni potreba vodni chlazeni, vpodstate staci boxovy chladic, takze bez nutnosti resit nejak air-flow nebo skrin podorujici AIO, bez nutnosti mit radne nadimenzovany MB a zdroj. Prave realny provoz je na AMD platforme daleko vic user-friendly, kde se latence v ns nejak moc neprojevuji, navic od Alder-lake na tom je myslim Intel s latencema hur nez AMD. To ze ma Intel nakej Thunderbolt me zatim nikdy netrapilo. Dalo by se rict, ze jsem nevidel zadnou periferii pro desktop, ktera by se pripojovala pres TB a to ani VR headsety.
Skoro mi prijde, ze tohle je prispevek reflektujici dobu Core2

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

".. - big jádro Intelu je výkonnější než řadové jádro AMD .."
To nikdo nepopírá.
Ovšem, ten náskok se pořád zmenšuje a pokud dojde na AVX-512, má Intel smolíka.

Zbytek jsou Vaše osobní pocity.
Užijte si lepší paměťový řadič a nižší latence (mimochodem: co má TB společné s latencemi?) dokud to jde. 14 gen bude poslední DDR4. Arrow Lake a socket 1851 už jen DDR5.

PS: Baldurs Gate 3 vytěžuje 5800X na 55-65%. Moderní hry už opravdu nejedou jen 1-2 jádra.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"To nikdo nepopírá."

Hmm, já to popírám.
Ono je to jak v čem, ale stačí zařadit V-cache a je najednou AMD jádro výkonější. Jistě, můžeš říct, že je to tou V-cache, ta ale není výkonnou složkou, takže pořá platí, že když má AMD jádro rychlý přístup k datům, tak je výkonější.
Zase chápu námitku, že Intel podobnou V-cache nemá, ale to je problém Intelu, ne zákazníků.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

existuju experti co si myslia ze na hry stacia dnes 1-2 super-big jadra a pritom nepostrehli, ze skalovanie hier s 4-6-8-10 jadrami sa testovalo uz v casich i9 10900K = JEDINEHO cpu injtelu v historii, ktory mal 10 velkych jadier a uz vtedy bolo nad slnko jasne ze na tej istej zostave (aj grafike) hry idu furt lepsie a lepsie ked sa zvysuje pocet jadier 4-6-8-10, samozrejme cim vyssi pocet jadier, tym je skalovanie mensie a mensie a zmena z 8 na 10 jadier vylepsi herny vykon iba nad hranicou meratelnsoti, to uz sa neda povedat o upgrade z 6 na 8 jadier a uz vobec nie pri upgrade 4 na 6 (tam je narast herneho vykonu enormny, hlavne ked chyba CPU vykon pre brutalnu grafiku)

tak skus v BIOSe vypinat/zapinat postupne 2-4-6-8 velkych jadier i9 13900K pri nejakej gf 4090 (male atom zmrdy predpokladane samozrejme ze su vypnute) a budes prekvapkany ako sa zvysuje herny vykon

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

... a pak povolit i ta E-jádra a sledovat jak narostly latence a spadl výkon (výpočetní).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ak je Pcore vykonnejsi ako ryzen, tak mi vysvetli, preco je i5 13500 zhruba rovnako vykonny ako ryzen7700, oba maju medzi 18000 a 19000 bodmi v CB23. Ale intel ma 6+8 jadier (amd len 8) a o 40W vyssiu spotrebu. Ake vykonne su potom tie E jadra? 1/4 P ? Nebude to tak, ze Pjadra su pomalsie a E jadra ze uplne sracky?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dalsi ujety post "8 velkych jadier musi stacit kazdemu". No, nemusi.

Ja som upgradoval zo 6tich rovno na 16, lebo som chcel (a mohol, takze som musel). Pre sucasny desktopovy projekt som to velmi nepotreboval, tam zbehne full rebuild aj na 6jadre asi za dve minuty.

Nakoniec som ale prisiel na to, ze sa mi to celkom hodi pri embedded vyvoji, pretoze debilne SDKcko k mikrokontrolleru ma potrebu sa 2x prekompilovat pre kazdu binarku. To moc nevadi, ked clovek serie na testy, ale ked ma clovek uz radovo desiatky testov, zacne to byt vidno.

Inac za cias vyvoja na Fusione by sme ako vyvojari vyrobcom ruky otrhali za cokolvek, co malo viac ako 4 (majetnejsi 8, lebo si mohli dovolit Xeon W) jadier. Ale nebolo. Potom prisli Ryzeny a zivot na velkych C++kovych projektoch zacal byt tak nejako jednoduchsi.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Az na pripad, kedy sa hra rozbehne na tych pomalych jadrach a ty ich musis v biose vypinat, aby si mal plny vykon :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, +50 malych jadier navyse a +20% MT vykonu navyse? To mi nevychadza.

Samozrejme je mi jasne, ze to bude stropovat spotreba.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dnes už jsou P jádra tak výkonné že největší problém je k ním dostat data a i přes silný pamětový řadič u intelu je tady úzké hrdlo.
AMD to vyřešilo přídavnou cache která tady výrazně pomáhá, hlavně u her.
Důvod proč intel udělal Big/litte je že nedokázal nacpat 16 big jader vedle sebe. (byla by to extrémně velká plocha čipu.)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Místo na čipu není až takový problém.
Pokud je schopne narvat na čip 8P+16E, tak je tam dost místa pro 12P.
Vyhodit iGPU a bude místo pro další alespoň 2P (celkem 14P).

Jeden z problémů je dual ring bus (a jeho latence při větším množství nodů).
Dalším je spotřeba.

Ostatně Intel dělal 18 jádrové čipy s mesh propojením.
Ale nechtěl po nich 6+ GHz.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono je to ještě horší, než jsem předpokládal.
8P (už tam jsou) + 5P (plocha 16E) + 3P (iGPU) = 16P cores monolit

Plochy jader s L2 cache:
Zen2 (2.83mm2) TSMC 7nm
Zen3 (3.24mm2) TSMC 7nm
Zen4 (3.84mm2) TSMC 5nm
Zen4c (3.36mm2) TSMC 7nm
P-core Raptor Lake (8.08mm2) 10 nm Intel 7
E-core Raptor Lake (2.57mm2) 10 nm Intel 7

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Důvod proč intel udělal Big/litte je že nedokázal nacpat 16 big jader vedle sebe. "

Nemáš pravdu. Jediný dôvod prečo začal používať skriplené jadrá je ten, že by to neuchladil. Intel od Core2 v podstate naháňal výkon hlavne pretaktovaním a to sa nedá robiť do nekonečna.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebyl tu náhodou před cca týdnem úplně stejný článek?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Premalovany umely shit kteremu jiz velice ujel vlak(Zen IV).

Na jare prijde Zen V...

Arrow Lake je dalsi nastupni bazmek, hlavne ze se zmeni socket, demence jako vysita.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohle bude suverene nejnudnejsi "nova" generace Intelu od dob vydani Rocket Lake.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.