Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Direct3D je lepší než OpenGL, říká John Carmack

John Carmack na E3 2006
Toto prohlášení bylo asi jen otázkou času, někdejší zastánce multiplatformního API OpenGL se po letech přiklání na stranu microsoftího Direct3D a není se čemu divit….

OpenGL dle Carmacka už nějakou dobu přešlapuje na místě. Microsoft se nebál provést změny, které sice vnesly do Direct3D určitou míru (zpětné) nekompatibility, ale na druhou stranu se z tohoto API stalo něco mnohem lepšího. Mimo jiné tak Direct3D lépe pracuje s vícevláknovými věcmi a s každou novou verzí se nadále zlepšuje.

OpenGL naproti tomu jen dohání co do podporovaných technologií (např. geometry shader z DirectX 10, který je vynálezem Microsoftu) a většina novinek je implementována pomocí rozšíření (extensions), nikoli přímo v základu nějaké nové verze OpenGL. Microsoft tak postupně převzal pověst hlavního inovátora z hlediska herních 3D API.

Nečekejte ale od id Software nějaký skokový přechod na Direct3D. Vyvíjený engine pochopitelně těží z letitých zkušeností a kódu, který je napsán v OpenGL a sám Carmack jasně říká, že OpenGL pracuje fajn a přechod na Direct3D by nepřinesl v tuto chvíli žádné velké výhody. Kdyby šlo jen o herní kód, pak by přechod na Direct3D u id Software asi problémem nebyl, na OpenGL ale spoléhá celá velká škála nástrojů napojení na samotné renderovací jádro, které firma používá.

OpenGL samozřejmě nezanikne, jeho využití výrazně přesahuje herní průmysl (kde je z hlediska PC platformy opravdu spíše minoritní).

Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Direct3D je lepší než OpenGL, říká John Carmack

Středa, 16 Březen 2011 - 13:49 | Jan | LOL, to je jak kdyby Severní Korea tvrdila, že...
Úterý, 15 Březen 2011 - 20:35 | terrorist | tak to se mate. cvut to kazdopadne neni. a cvut...
Úterý, 15 Březen 2011 - 19:37 | JVc | zeby? nic o tom teda nevim, ale rad se dozvim.
Úterý, 15 Březen 2011 - 19:36 | sniper29a | Wine je dobry napad, ale je to v podstate...
Úterý, 15 Březen 2011 - 19:34 | sniper29a | to bohuzel ne. OpenGL je stabilni i kdyz nema to...
Úterý, 15 Březen 2011 - 13:48 | corwin78 | No jo, ale jestli se nepletu, tak to Wine nejspíš...
Úterý, 15 Březen 2011 - 08:10 | Pety | ČVUT určitě ne - tam se jede v OGL.
Úterý, 15 Březen 2011 - 00:02 | giff | To by me zajimalo na jake univerzite. Prozradis?
Pondělí, 14 Březen 2011 - 23:43 | terrorist | me bit tech moc nezajima. carmack tenhle vyrok...
Pondělí, 14 Březen 2011 - 23:36 | terrorist | index a vertex buffery jsou v opengl...

Zobrazit diskusi