Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia kritizovala Teslu za neobjektivní srovnání, sama si uřízla ostudu

Se nedivim Tesle, ze nechteji dale pouzivat jakykoliv kram od Nvidie. Je to nejvetsi utrpeni dnes - neco vam na papire naslibuji, ale v praxi to nefunguje - vse je jen v rovine demonstratoru, ktery je na mile vzdaleny realite.

Taky ma prvni reakce na reakci nvidie bylo.. facepalm :)

Pokud ten 500W Nvidia Drive AGX Pegasus obsahuje dve V100 nebo P100, tak ty budou stat kolem $20k plus ta zakladovka, rekneme AI system za $25k. Coz je polovina vozu Tesly... Jensen musi mit hodne vlhky sny, kdyz si tohle predstavuje jako reseni pro seriovou produkci :) Rekneme ze desitka experimentalnich vozu Uberu to snese, ale stotisicova produkce Tesly uz nikoliv.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Super čip, řešení na míru je vždy lepší. Snad to AI dotáhnou, alespon pro americké silnice.

Hlavně by v Tesle mohli vymyslet bezpečnější baterie (nepoužívat v autě stejné jako ve vybuchujících mobilech).

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ty baterie nejsou stejné jako v mobilech. Navíc je to extrémně přehnané to s hořící Teslou. Ano, sem tam hoří, ale to hoří všechna auta. Jenomže když někde blafne Ferrari, Porsche nebo Mercedes, tak se o tom nepíše po celém světě. Maximálně se zmíní nějaký místní plátek.

V USA shroří každý rok 280.000 aut. V absolutní většině případů na závadu v elektroinstalaci nebo mechanice vozu.

Musk je samozřejmě na novináře naštvaný za ten dvojí metr, tak Tesla asi bude zveřejňovat vlastní statistiky. Pravděpodobnost že shoří Tesla je 5x menší než u běžného spalovacího auta.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak viděl jsme už dvě Tesly co shořeli při stání na parkovišti, ale ani jedno normální auto co by shořelo když stálo na parkovišti samo od sebe. At už nafta tak benzin je totiž stabilní chemická surovina, která sama od sebe prostě nechytne, totéž o baterii říci nejde, ta se samovznítit může o jak ukazují zkušenosti není to jen teorie.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Tak prasklý přívod paliva také není jen teorie, takže tu řešíš otázku, kolik procent aut shoří na technickou závadu u elektriky versus fosilní paliva.
A samozřejmě máš pravdu, baterie ti klidně chytne sama od sebe bez zátěže. Ale pokud by šance shoření elektrického auta byla během dekády zhruba stejná, co hrozí klasickému autu, tak srovnáváš, nakolik si přeješ daný požár zažít na vlastní kůži - a u mne by tedy elektrika v takovém případě vyhrála... Auto ať si hoří radši daleko ode mne.:D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jdu takhle jednou po ulici a najednou se z té zaparkované feldy začalo hulit, během pár chvil už to bylo hodně zajímavý... naštěstí byl nedaleko chlápek co měl v autě hasičák a jelikož neváhal ani vteřinu řekl bych že to tenkrát dost zachránil...

takže i benzínová auta mohou blafnout jen tak stojící na místě

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Minimalne o jednom pripadu z nedavne doby vim - Renault na parkovisti shorel jak papir....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Známému takhle shořela Fábie, hasiči řekli, že to bylo od elektronického zabezpečení.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale to víš, že hoří i zaparkované spalováky, ale co hůře, tak ony hlavně hoří za jízdy. Bez nehody. Prostě jedeš po dálnici a najednou ti vzplane auto. To je horší než když je někde zaparkované, protože v tom hořícím autě obvykle někdo jede.

A než mě nařkneš ze lží tak tady máš pár případů za poslední dny:
BMW: https://twitter.com/ray4yu/status/1121779583928295429
cisterna: https://twitter.com/ray4yu/status/1121434482312007680
BMW: https://twitter.com/ray4yu/status/1121431176604815361
Porsche: https://twitter.com/ray4yu/status/1120826754937962497
BMW: https://abcnews.go.com/amp/US/mysterious-bmw-fires-continue-calls-invest...
BMW: https://twitter.com/ray4yu/status/1120677667240431617

Není to tak dávno, kdy u nás na dálnici shořelo fungl nové Ferrari.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

- tak nevíme v jakém jsou stavu a stáří
- jedno video ukazuje výbuch, který vyrval vrata od garáže, takže opět to nevypadá jako přímá příčina >>hořící auto (auto samo o sobě nevybouchne není to americký film ani kobra 11 )
- to fungl nové Ferrari jezdilo pro "zážitkovou" agenturu takže asi dostávalo pěkně na prdel a tyhle auta při extrémní zátěži trpí ..
- větršina požárů i u udržovaných aut je způsobena při provozu buď nárazem nebo špatným zacházením ..

Tesly jsou poměrně zánovní auta a chytnou i když stojí (slabiny EV a životnost jejich komponentů jsou známé v negativním slova smyslu) to není nějaká vyhnilá felda nebo xx let staré špatně servisované auto atd.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ferrari víceméně přiznalo konstrukční vadu. A mimo to, co je u Ferrari extrémní zátěž? Snad si to nikdo nekupuje proto, aby s tím jezdil 90km/h po okreskách.

https://www.garaz.cz/clanek/proc-shorelo-ferrari-v-praze-a-nejcastejsi-p...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten skůter mě tam dostal. V klidu jel a najednou okamžitě v plamenech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chyba, před několika lety byla aféra s vozy Peugeot, buď 307 nebo 308. Vada na systému ABS způsobila několik "samovolných" požárů. Požár vozu v podzemních garážích poslanecké sněmovny vznikl právě takto. Uznávám ale, že nešlo o požár palivové soustavy, za normálních podmínek, provozních nebo skladovacích) jsou benzín i nafta skutečně značně netečné.
Na druhou stranu, nevěřím, že požáry Tesel jsou "samovolné" - podle mne, majitel někde třískl spodkem batterypacku a nastartoval thermal runaway, který se projevil požárem až se s zpožděním.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když ti blafne auto se spalovacím motorem, dá se uhasit (pokud víš jak) malým hasičákem nebo hasicím sprejem.

Hořící Teslu neuhasíš a ještě musíš hasit (respektive POKOUŠET SE hasit) práškovým nebo sněhovým hasičákem kvůli nebezpečí úrazu elektrickým proudem (hašení vodou z bezpečné vzdálenosti = proudnicí rovnou škrtám).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Se jim divim, že tam místo 18650 li-ion nedaj LiFePo4

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

18650 je rozměrový formát. To nemá se složením nic společného

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je mi jasne... jenze jaksi jsi prehledl to li-ion za tim.... a na druhou stranu.. LiFePo4 jsem v 18650 jeste nevidel.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Wow! kruty, dik )) +1
na nkon semtam chodim, ale bral sem tam dycky jen lionky, tady v cesku sem to hledal a nenasel

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak 18650 uz Tesla treba v modelu 3 nepouziva. Pouziva vlastni format 2170. Lifepo4 Tesla nepouziva protoze ma oproti li-ion nizsi Kapacitu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

21700? Z mych zkusenosti z vapingu ty baterie nenabizi o nic moc navic ( mozna jsou vyhodnejsi diky vyssimu proudu, tam si nejsem jistej ) LiFePO4 ale zas ma vyhodu z hlediska bezpecnosti, radsi bych ozelel 30% dojezdu, za jistotu, ze mi to nevyslehne pod prdeli

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

protože LiFePO4 mají nižší energetickou hustotu než LiCoO2

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

LiFe je víceméně mrtvá technologie. Svého času kolem toho byl obrovský hype po nástupu článku A123, právě se o nich spekulovalo jako o možnosti pro auta, ale nakonec se masově neujaly prakticky nikde, postupně zmizely i z nářadí (dříve tím byl známý DeWalt).
Důvodem je o hodně menší energetická hustota, prostě je ze stejného objemu/hmotnosti kapacity méně než z LiION a nezdá se, že by se s tím dalo něco udělat (zatímco LiION se za stejné období zlepšily docela o dost).
Umím si asi představit jedinou možnost, která by LiFePO4 vrátila do hry, totiž růst problémů se surovinami pro LiION (hlavně kobalt, ten je větší problém než samotné lithium), to by roli hrát mohlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mrkni se na můj příspěvek výše. Ne, to opravdu nikdo neuhasil příručním hasičákem a ty auta byla na odpis.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak logicky, když už to hoří fest, tak s malým hasičákem moc šancí nemáš. Smysl to má na začátku, kdy se z auta začne prvně kouřit.
Srovnávat požáry aut, kterých jezdí po světě hezkých pár stovek milionů (možná i miliarda) s požáry EV, kterých je max. pár milionů, to taky není úplně košer.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, viděl jsem lidi, co zkoušeli uhasit olejem potřísněný motor při zkratované elektroinstalaci. Jako podařilo se jim to. Ale až po tom, co se nechali ožehnout ohnivou koulí po otevření kapoty.
Neříkám, že baterie jdou snadno uhasit, ale pravda je, že jejich náplň nemá až takovou tendenci odtékat pryč, což nafta a benzín rádi dělají. Nedávno jsem při drcnutí dvou kamionů viděl, jak se vytékající nafta rozjela po silnici, pár aut to normálně projelo skrz potok nafty a rozprášili to po okolí. Mít někdo řádně rozžhavenou vanu, nebo brzdy, rozpoutalo by se ohnivé peklo. Naštěstí ten řidič kamionu nebyl blb a hned to chytal do plastové vany, kterou si přinesl z blízkého obchodu, a za chvíli přijeli hasiči. Zbytek řidičů mezitím duchapřítomně odcouval a dali mu prostor.
Už jenom z principu je síla, že vnější nádrže přístupné přímému střetu nikomu nevadí, ale baterky schované v podlaze a obklopené pevným kovem jsou strašná věc a problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tesla sama uvedla, že v případě požáru je potřeba k hašení a hlavně chlazení asi 15000 litrů vody.
Pak si vzpomenu na ten Rimac, který zlikvidoval R.Hammond - to auto ještě na policejním parkovišti vzplálo pětkrát po sobě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na druhou stranu to samovolné hoření elektromobilů začíná dost pozvolna a nedochází k žádným prudkým vzplanutím/výbuchům.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problem elektro aut je, ze když dojde k poškození baterie a začne řetězová reakce, tak není šance jí zastavit a auto se může až 4 následující dny samo vzněcovat. Proto, hasiči raději volí řešení, že auto prostě strčí do kontejneru s vodou.Pár Tesel Model 6 schořelo kdž si přední baterii škrtli o nějakou překážku. Normální auta taky umí sama hořet. Stačí nějaká vada. Známému schořelo zaparkované auto kvůli vadnému,novému víčku rozdělovače.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé, netuší někdo jak dopadla ta údajná spolupráce s AMD?

https://www.cnbc.com/2017/09/20/tesla-building-an-ai-chip-for-its-cars-w...

Nebo to byly nějaké fake news?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V původní verzi zprávy měli uvedeno, že GlobalFoundries již vyrobila vzorky čipu, ale to tehdy obratem GF dementovala:

https://diit.cz/clanek/amd-pripravuje-ai-cip-pro-tesla-motors

Víc se o tom nepsalo. Dá se asi představit, že Tesla mohla nějaké dílčí práce outsourcovat na semi-custom divizi AMD, ale nepamatuju se, že by nějaká spolupráce byla oficiálně z jedné nebo druhé strany potvrzená, takže tomu věřit můžeme, ale taky nemusíme. Tehdy některé weby dokonce odpublikovaly jako fakt, že to bude Zen+Navi, ale to už bylo úplně uvařené z vody.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V nvidii su jak male deti,poviete im ze maju menej vykonny hardware alebo zlu efektivitu tak uz sa biť idú...ale to funguje iba na hlupákov,ti normalni pochopia ze nvidia zavadza

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.