Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

PS5 Pro: O 45 % rychlejší GPU, rychlejší ray-tracing, nový upscaling, menší SoC

Zdroj: WCCFTech

Sony Playstation 5 Pro je již cílem optimalizací herních vývojářů, kteří optimalizují hry pro novou verzi konzole, jíž si budete moci pořídit již letos pod stromeček…

Sony to má tentokrát obzvlášť jednoduché. Ať se Playstation 5 Pro povede jakkoli, bude vítězem. Microsoft totiž půlgenerační Xbox vzdal, neboť prodeje stávajícího modelu nesplnily očekávání. Možná trochu i vinou jeho pozdních příprav a pozdního zahájení výroby, kdy k příležitosti vydání neměl připravené dostatečné skladové zásoby, v době největších prodejů nemohl pokrýt poptávku. Média vyzývala zákazníky ke koupi lépe dostupného Playstation 5.

Od naší poslední zprávy o Playstation 5 Pro se objevilo několik nových informací. SoC se z původní imerzní 7nm technologie a plochy 300 mm² (později inovované na 6nm EUV výrobu a plochu 260 mm² přesune podle některých zvěstí na 4nm výrobu, což by se zvětšením grafiky mohlo znamenat plochu mezi 200-300 mm² (asi blíž nižší polovině tohoto rozsahu než maximu).

Na CPU zrychleném o ~10 % se nic nemění, ale o GPU se dozvídáme, že jej Sony prezentuje partnerům jako o ~45 % rychlejší (datová propustnost je o 28,6 % vyšší, počet CU o 66,7 % vyšší, přičemž průměr těchto hodnot je zhruba oněch 45 %). V případě ray-tracingu má být výkonnostní posun (při vhodné optimalizaci hry) podstatně vyšší.

 Playstation 5 ProPlaystation 5
-SoC-4nm, 2xx mm²?

7nm, 300 mm² / 6nm, 260 mm²

-CPU-Zen 2

Zen 2

konfigurace8 / 16

8 / 16

takt3,85 GHz3,5 GHz
-GPU-RDNA 3 + RDNA 4 hybridRDNA 1 + RDNA 2 hybrid
konfigurace60 CU (3840 SP dual-ALU)36 CU (2304 SP)
takt~2,18 GHz2,23 GHz
FP3233,5 TFLOPS10,3 TFLOPS
FP1667 TFLOPS20,6 TFLOPS
-AI-300 TOPS (8bit)-
-RAM-16 GB GDDR616 GB GDDR6
sběrnice256bit256bit
takt (ef.)18 GHz14 GHz

Aby byly hry dobře optimalizované, mohou si již nyní vývojáři objednávat testovací kity u Sony, která očekává, že počínaje srpnem budou všechny nové hry vydané pro Playstation připravené i pro model „5 Pro“. Vývojáři budou mít na výběr, zda jejich hra poběží ve standardním režimu, kdy frekvence CPU zůstává na 3,5 GHz, nebo v „high CPU frequency mode“, kdy procesor boostuje na 3,85 GHz a takt grafického jádra se sníží o 1,5 % (což má samo o sobě snížit FPS asi o 1 %).

Vývojáři mohou nově využít více operační paměti. Zatímco u původní Playstation 5 mohli alokovat 12,5 GB pro samotnou hru, s Playstation 5 Pro lze využít o 1,2 GB více, tedy 13,7 GB pro hru.

Sony také nabízí nový upscaler PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), jakousi obdobu AMD FSR, Nvidia DLSS a Intel XeSS. Jak na tom bude kvalitativně a výkonnostně, teprve uvidíme, Sony se však chlubí tím, že pro Playstation 5 Pro vyvinula „vlastní architekturu pro strojové učení dosahující výkonu 300 TOPS s 8bit přesností“. Sony počítá s tím, že vývojáři využijí PSSR namísto klasických technik implementovaných jednotlivými výrobci / vývojáři na úrovni her a uvádí, že implementace PSSR je podobná jako u AMD FSR nebo Nvidia DLSS. PSSR podporuje HDR a jeho využití stojí zhruba 250 MB operační paměti navíc (takže 1,2 GB alokovatelné paměti navíc najde snadno uplatnění). Upscaling z 1080p na 4K má stát asi 2ms času (latence), přičemž do budoucna se plánuje s podporou až 8K (na výstupu) a pokud to bude možné, tak i snížením stávající latence.

Vydání konzole je plánováno na čtvrtý kvartál tak, aby se využila předvánoční nákupní sezóna. Předběžně to tedy vypadá na konec října až listopad.

Diskuse ke článku PS5 Pro: O 45 % rychlejší GPU, rychlejší ray-tracing, nový upscaling, menší SoC

Úterý, 23 Duben 2024 - 05:19 | pg | Právě to "jíž" tam ale máte použité...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 21:24 | JirkaH76 | no tak to asi vsichni chapem, ale i tak diky...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 16:24 | Marek Moravčík | Jj. Tiez to tak vidim. Hry pre konzole sa nebudu...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 16:20 | Marek Moravčík | Ja nehovorim, ze o CPU nejde, len, ze limit na...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 16:07 | Jirka361 | Nechci se hádat, ale kompatibilita mezi...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 15:40 | melkor | Agresivní, arogantní, asertivní ... račte si...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 14:33 | Ladis | RAMka se zvyšuje v nové generaci, ne půl generaci...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 14:07 | Ladis | Programování her (i 3D) je můj koníček desítky...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 13:40 | FrankHorigan | V pořádku v pořádku, tak když je tak jak říkáte,...
Čtvrtek, 18 Duben 2024 - 13:40 | tombomino | CPU u PS5 nema primarne smysl resit. Konzole neni...

Zobrazit diskusi