Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Testovací sestava, použité testy

Všechny karty, logo
Od dob našeho posledního většího testu low-endových či mainstreamových grafik uběhlo již téměř tři čtvrtě roku. Za tu dobu se na trhu objevila hned přibližně jedna „nová“ generace (ano, myslíme Radeon X1900 a GeForce 7900). Ze zástupců nejlevnějších modelů těchto řad jsme tedy protentokrát vybrali hned šest exemplářů pokrývajících prakticky celé spodní výkonnostní i cenové spektrum. Pokud tedy přemýšlíte o levné grafické kartě, třeba i pro Media Center PC, ale také si chce příležitostně zahrát, určitě si tento test nenechte ujít. Ze země javorového listu nám dorazily do testu karty Radeon X1300 a X1300 Pro od dvorního výrobce ATI, společnosti Sapphire, a také jeden trochu odlišný Radeon X1300 od firmy Asustek. Kalifornskou nVidii zastupoval opět Asustek z low-endovou postarší GeForce 6200 TurboCache, dále MSI se svojí GeForce 7300 LE a nakonec společnost ProLink s GeForce 7300 GS. Jaké tedy karty jsou a jak si vedly ve vzájemném srovnání nejznámějších 3D her, na to se nyní podívejme blíže. Příští týden si pak v dalších testech zhodnotíme kvalitu zobrazení těchto karet.

Kapitoly článků

3.  Testovací sestava, použité testy

K testovací sestavě toho od nás moc nového neuslyšíte. V zásadě se jedná o takřka shodnou konstelaci hardware s výše zmiňovaným testem Radeonů X550 a X600 a GeForce 6600:

Hardware

Testovací strojOpět jsme tedy sáhli po procesoru Intel Pentium 4 na 3,6 GHz. Ten běžel v základní desce Gigabyte s čipsetem i955X + ICH7R, kterou znáte z recenze chladičů Titan Vanessa. Vzhledem k cílení testu a koneckonců i karet na trhu do levnějšího segmentu, jsme opět použili „pouze“ 512 MB RAM a to v provedení dvou 256MB modulů DDR2-533 MHz přímo z dílen firmy Samsung, protože ne každý má doma jeden nebo dokonce dva gigabyte RAM (jak by si třeba Corsair přál ;-). Jako odkladiště pro data i operační systém jsme použili mnoha testy prověřený velmi rychlý SATA disk Western Digital Raptor s kapacitou 74 GB a 10 000 otáčkami ploten za minutu. Vše napájel 400W zdroj Fortron. O zobrazování se staral klasický CRT monitor v podání Eizo T966 (21 palců, Trinitron), připojený pochopitelně přes VGA kabel. Nakonec z těch méně podstatných věcí byly použity běžná PS/2 klávesnice USB myš, zvukový výstup jel v režimu stereo přes Intel HD Audio zvukovku v podobě čipu Realtek ALC882 nastaveném na Stereo výstup.

Software

Operační systém nebylo nic jiného než poslední dítko redmondského giganta Microsoft Windows XP Professional SP2, patřičně aktualizované. DirectX samozřejmě ve verzi 9.0c. Radeony dostaly do vínku poslední verzi svých ovladačů Catalyst 6.5, GeForce pak v té době poslední ne-WHQL ForceWare 84.21. Všechny součásti základní desky pak používaly poslední verze ovladačů.

Použité testy

Karty jsme samozřejmě proklepli v syntetických i herních testech:

  • 3D Mark 05: ve standardním nastavení
  • 3D Mark 06: ve standardním nastavení
  • Doom 3: „timedemo demo1“, testováno pomocí programu BenchemAll, každý dílčí test dvakrát, poprvé kvůli „nakešování“, teprve druhý byl vyhodnocován.
  • Far Cry: testováno pomocí programu BenchemAll.
  • Unreal Tournament 2004: testováno pomocí programu BenchemAll, výsledek průměrem benchmarků na třech mapách (dm-rankin, as-convoy, br-colossus).
  • Half-Life 2: testováno pomocí programu BenchemAll s demem z naší produkce.

Ještě se podrobněji zastavme u nastavení jednotlivých testů. Kvůli použití přeci jen výkonnějších karet jsme si dovolili jako „standardní nastavení“ použít následující nastavení ovladčů Catalyst a ForceWare:

Catalyst 6.5 WHQL ForceWare 84.21 WHQL
„Standardní“ kvalita zobrazení 2× AA, 2× AF
Mipmap Detail Level: High Performance
Adaptive AA: OFF
2× AA, 2× AF
Image Settings: Performance
Force Mipmaps: None
Transparency AA: OFF
Tripple Buffering: OFF
„Maximální“ kvalita zobrazení 4× AA, 16× AF
Mipmap Detail Level: High Quality
Adaptive AA: ON
4× AA, 16× AF
Image Settings: High Quality
Force Mipmaps: Trilinear
Transparency AA: SuperSampling
Tripple Buffering: ON

Pokud se nyní divíte, proč zde nenaleznete 3D Mark 03, vězte, že je to ze dvou důvodů. Zaprvé je to již dost zastaralý test, který neumí prověřit všechny schopnosti karet (čímž míníme hlavně Shader Model 3.0 či HDR) a zadruhé, neběžel. Tento benchmark na testovacím stroji padal s následující chybovou hláškou, se stejnou pak nekorektně zakončoval svůj běh i při použití karty SB Live! 5.1. Protože jsme jeho použití v testech nepovažovali za životně nezbytné, po příčině jsme blíže nepátrali. Jestli sami máte tušení, podělte se v diskusi.

3D Mark 03, chybová hláška

K nastavením u nVidie nutno ještě dodat, že pro GeForce 6200 TC nebylo možné zapnout Transparency AA ani na jeden z režimů, pro tuto kartu je tato položka v ovladačích neaktivní. Testy GeForce 6200 TC v maximální kvalitě tak proběhly bez zapnutého SuperSamplingu a nutno podotknout, že na plotu v Half-Life 2, který tuto metodu umí, to bylo dost vidět. Ostatně příslušné obrázky toho jsme vám přinesli například při uvedení GeForce 7800 GTX, Radeony X1000 série tuto techniku samozřejmě také umí, jen to nazývají Adaptive AA.

Nyní již jen dodejme, že i standardní nastavení produkovalo obraz ve hrách bez výrazných kompromisů (samozřejmě že třeba v 640×480 i přes 2×AA byly znát „schody“, ale to snad každý promine). Naproti tomu maximální nastavení posloužilo k posouzení schopnosti karet poradit si s brutální kvalitou obrazu. Jak dopadly? To již dále...

Kapitoly článků
3.  Testovací sestava, použité testy

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Srovnávací test šesti low-endových grafických karet

Pondělí, 5 Červen 2006 - 15:19 | Anonym | Vymenim Sapphire za Sapphire. Chtel jsem koupit...
Pondělí, 5 Červen 2006 - 14:37 | Anonym | Preco nebola v teste aj GF 7300GT? Cenovo je...
Pondělí, 5 Červen 2006 - 12:57 | Jedi Turtles | 2 Mike: třeba mohli do testů zařadit poslední...
Neděle, 4 Červen 2006 - 17:24 | Anonym | Manty: 3DMark 2001 DX8.1 prakticky netestuje,...
Neděle, 4 Červen 2006 - 12:07 | Anonym | :) DVI připájené napevno k výběžku z další&...
Neděle, 4 Červen 2006 - 09:06 | Anonym | Hrozné fotky. To jste to nemohli vyfotit trochu...
Sobota, 3 Červen 2006 - 14:28 | Anonym | Autor napíše "další slečna na holení...
Sobota, 3 Červen 2006 - 13:12 | visa | Kdo Vám k tomu fotil ty fotky? Ostuda, to si...
Sobota, 3 Červen 2006 - 09:36 | Anonym | Nějak mně nesedí, že 7300LE je ve hrách lepší jak...
Sobota, 3 Červen 2006 - 07:23 | Anonym | to platí samozřejmě jen pro mantyho, proč tu...

Zobrazit diskusi