Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Architektura GPU

AMD Radeon HD 6870
Zatímco recenze Radeonu HD 6850 (pravda, hodně zvláštního) přišla jako první, na popis architektury jsme si chtě-nechtě museli dát trochu času. Dnes se tedy společně podíváme na to, co nového pro nás AMD zvládla v Radeonech HD 6800 připravit, aby tak mimo jiné vyvážila to, že se TSMC od dob HD 4770 nikam nepohnula a stále stepuje na 40nm výrobním procesu (což je z nemalé části důsledek vynechání 32nm).

Architektura nových karet rodiny s GPU "Barts" je druhou generací DirectX 11 GPU u AMD. Vychází z řady "Cypress", tedy Radeonů HD 5800, jejichž architekturu jsme si podrobně rozebrali loni.

HD 5800 "Cypress":

ATI uvedla Radeony HD 5800 - architektura

HD 6800 "Barts":

Architektura a technologie Radeonů HD 6800: architektura GPU

Při srovnání schémat obou GPU současně při "vzpomínce" na parametry v tabulce je zjevné, že došlo k další úpravě poměru jednotlivých částí GPU. Oproti předchozí generaci ubyl počet stream procesorů a texturovacích jednotek, zvýšila se však frekvence. Celkově vzrostla efektivita chodu GPU, berme to jako důsledek nutnosti ještě více zoptimalizovat návrh GPU pro 40nm proces u TSMC.

Zachován je počet ROP jednotek, tam dost dobře s ohledem na případný dopad na výkon či návrh GPU ani "krást" nešlo. K SP se dá zmínit jeden teoretický propočet: zatímco Radeon HD 5870 má při 1600 stream procesorech výkon 2,72 TFLOPs, HD 6870 dává s 1120 stream procesory výkon 2,016 TFLOPs. To je 1,7 GFLOPS/SP versus 1,8 GFLOPS/SP, tedy nárůst o 6 %.

Hlavním strůjcem vyšší efektivity GPU v poměru k počtu stream procesorů je ale něco jiného. Ultra Threaded Dispatch Processor představený s Radeony X1800 (kde se pochopitelně staral jen o pixel shadery) zde oslavuje. Už není na všechno to rozhazování dílčích částí úloh mezi stovky stream procesorů sám, ale dostal dvojče, identický klon. HD 6800 nesou ve svém srdci dva Ultra Threaded Dispatch Processory, po jednom pro každou dílčí část GPU (to je už více generací rozděleno na dvě symetrické části). K Ultra Threaded Dispatch Processorům pochopitelně přísluší i vlastní oddělené cache.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Architektura a technologie Radeonů HD 6800

Sobota, 30 Říjen 2010 - 20:32 | terrorist | opravdu jsi si jisty, ze se da vypnout v...
Sobota, 30 Říjen 2010 - 20:25 | terrorist | ani v nejmensim. gtx470 je ted velmi vyhodna...
Pátek, 29 Říjen 2010 - 19:00 | karel kleber | tady to je: http://img23.imageshack.us/img23/4171...
Pátek, 29 Říjen 2010 - 11:24 | MACHINA | Měl by si snad někdo koupit 470ku před 6850/6870...
Pátek, 29 Říjen 2010 - 09:12 | JVc | jj vypnuta cast je vypnuta pouze logicky a stale...
Pátek, 29 Říjen 2010 - 08:05 | zoki | Aj práve preto som čakal a dúfam, že som dobre...
Pátek, 29 Říjen 2010 - 06:53 | NRX | Ak je to na občasné hranie, tak nemáš čo riešiť....
Pátek, 29 Říjen 2010 - 02:39 | Jan Ukulele | Copak, už si dopředu hledáš zdůvodnění, proč...
Čtvrtek, 28 Říjen 2010 - 22:22 | zoki | Tak som to vyriešil, objednal som Asus HD6850,...
Čtvrtek, 28 Říjen 2010 - 20:33 | Ondřej Petržilka | Myslím že kdyby vypnutá část stále žrala šťávu,...

Zobrazit diskusi