Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Limity rychlých GDDR5 modulů

Hynix 7Gbps GDDR5
Čím dál častěji se v diskusích rozebírá otázka dostatečně rychlých pamětí, které by dokázaly držet krok s chystanými 28nm grafickými čipy. Prakticky všechny „zaručené specifikace“, které se mění dvakrát do týdne, nabízejí odlišné řešení této problematiky (o zmíněných „specifikacích“ už ani neinformujeme, chybí-li někomu, rádi doporučíme jiný server :-). Všechny ale předpokládají, že stávající GDDR5 už nebudou stačit. Je na tom něco pravdy?

Kapitoly článků

2.  Limity rychlých GDDR5 modulů

Otázka „kde je problém“ by asi nebyla zcela na místě, on totiž není jeden, ale minimálně tři. V první řadě je to architektura řadiče. Čím vyšší frekvence má podporovat, tím komplexnější musí být, aby zajistil, že nebude docházet k chybám. Za druhý problém zodpovídají výrobci modulů. Už současné nejrychlejší paměti vyžadují napájení 1,6 V, přičemž podle standardních specifikací by GDDR5 měly fungovat na 1,5 V. Zvýšené napětí s sebou nese zvýšenou spotřebu (a na tu se hledí čím dál víc). Pokud mají výrobci problémy s 5,5Gbps moduly, pak to se 7Gbps nebude lepší.

AMD Radeon HD 6800 Barts paměťový řadič
GPU Barts (Radeon HD 6800) nese 256bit GDDR5 řadič jako Cypress (HD 5800) a Cayman (HD 6900),
ale podporuje jen nižší frekvence, díky čemuž jsou některé části řadiče až o 50 % menší

Třetí komplikace vychází z architektury. Aby stabilně zvládaly vyšší frekvence, používají od určitého taktu odlišné vzorce pro práci s daty a jejich důsledkem je negativní dopad na výkon. Tato hranice byla původně udávána přibližně nad 5,5Gbps. V praxi by to znamenalo, že při překročení této hodnoty výkon (paradoxně) klesá a je by třeba ještě výraznější navýšení frekvencí, aby se tato ztráta dohnala. Což je pravděpodobně důvodem, proč se výrobci do vyšších taktů nehrnou - vyšší frekvence by znamenaly složitější řadič, vyšší spotřebu, vyšší cenu a navíc by nepřinesly adekvátní nárůst výkonu.

AMD s Nvidií před sebou mají poměrně tvrdý oříšek, bez jehož rozlousknutí se zdánlivě výkon současných pamětí nepohne z místa. Není proto divu, že se čím dál častěji setkáváme se spekulacemi, které mluví o silně alternativních až exotických konfiguracích. Jen v souvislosti se stěžejním čipem generace Radeon HD 7000 se již objevily následující „parametry“:

  • 256bit XDR2
  • 256bit / 384bit QDR GDDR5
  • 256bit 7Gbps GDDR5
  • 384bit GDDR5

Zvlášť možnost „QDR GDDR5“ působí úsměvně, protože zkratky znamenají quad data rate graphics double data rate, což se poněkud tluče :-)

AMD GDDR5 roadmap

Může nás to ale přivést k další myšlence. Ve staré roadmapě AMD se při jednom z updatů objevila stránka (výše), která zmiňuje použití diferenciálního signálu (differential signaling, též diferenční link), který efektivně zdvojnásobí přenosovou kapacitu modulu. Podpora diferenciálního signálu má být podporována u pamětí GDDR6, to je ale zatím poměrně vzdálená budoucnost. V případě GDDR5 nad ní ale stále visí otazníky (i přes vyšší výrobní náklady by ale řešila současný problém).

Se zachováním stávajícího konceptu zbývá výrobcům poslední možný krok: Rozšíření sběrnice. To sice také zvyšuje komplexnost řadiče (a návrhu PCB), ale na rozdíl od vysoce taktovaných GDDR5 modulů prakticky lineárně navyšuje reálný výkon. Přesto je jisté, že dříve či později budou muset výrobci přijít s nějakou inovací, která stávajících 5,5 Gbps definitivně prolomí. Pokud se tak nestane v rámci Radeonů HD 7000 a GeForce 600, bude ke změně muset dojít nejdéle u další generace.

Tagy: 
Zdroje: 

různé

Kapitoly článků
2.  Limity rychlých GDDR5 modulů

Diskuse ke článku Končí éra pamětí GDDR5?

Středa, 7 Prosinec 2011 - 11:31 | rman | Docela si umim predstavit 512bit sbernici a GDDR5...
Středa, 7 Prosinec 2011 - 11:30 | rman | Ja to rikam porad, ze bych ten AA u takovyho...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 15:55 | HKMaly | Myslim, ze bude jeste par let trvat nez bude...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 15:53 | HKMaly | Prehanite. Tak hluboko se ekonomika propadnout...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 14:02 | Rado | Asi tak. Ešte ma napadla aj technika...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 12:07 | no-X | Právě. Otázka je, co to bude, nebo v jakém pořadí...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 11:54 | mamlasos1 | :D tak to je dost v prdeli co ? No něco se bude...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 11:43 | no-X | Ty se ale stále díváš na jeden konkrétní aspekt a...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 11:16 | no-X | U konzolí (Xboxu 360) se to používá právě proto,...
Úterý, 6 Prosinec 2011 - 10:15 | mamlasos1 | ale řeší interconnect a o tom se to celou dobu...

Zobrazit diskusi