Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Sony potvrzuje vývoj Playstation 4, peněz je ale málo

Cell referenční vývojářská sada
Playstation 3 je na světě necelých 5 let, takže vývoj 4. generace této herní konzole samozřejmě probíhá, nicméně nyní to máme oficiálně potvrzeno přímo od Sony. Její vicepresident a finanční šéf Masaru Kato toto nyní potvrzuje s tím, že jistá část výdajů na výzkum a vývoj směřuje právě do vývoje Playstation 4…

Stávající (tenký) model ale Sony nezatracuje, PS3 je nadále životaschopná, takže Kato nemůže ani naznačit, kdy by příští generace měla přijít na trh a jak konkrétně bude vypadat. Vývoj však běží, a to ne zrovna hladce, co se týče financí. Neutěšená ekonomická situace ve světě navíc "obohacená" o nemalé problémy samotné Sony vyústila v to, že náklady na PS4 musely být oproti původním plánům dodatečně osekány. Oproti nákladům, které spolykal vývoj Playstation 3 si tak 4. generace musí vystačit se skromnějším rozpočtem.

Nic ale není tak zlé, jak to vypadá. Je nutné si uvědomit, že PS3 byla tak nákladnou z nemalé části i kvůli vývoji procesoru IBM Cell a své také stála Blu-ray technologie. Zejména ale Cell byl ve své době doslova darem z nebes, byť se rodil za nemalých problémů, ale to vše je dnes již vyřešeno. PS3 staví na 45nm CPU a 40nm GPU (původně oba 90nm) a teoreticky tak není důvod, aby se PS4 nesvezla na shodných či podobných technologiích, na nichž staví PS3.

Zkusme si trochu zavěštit. PS3 nese 7+1jádrový procesor Cell (správně 8+1, ale jedno SPE je vypnuté) a grafiku Nvidia RSX (24 pixel + 8 vertex shaderů) vycházející z generace GeForce 7. Hrubě předpokládejme, samozřejmě za předpokladu, že PS4 se bude držet stejné architektury jako PS3 (už kvůli zpětné kompatibilitě), že "Cell 2" by mohl nést dvojnásobný počet jader a grafika vycházet z Nvidia Fermi či Kepler generace (v případě pozdějšího uvedení i Maxwell). To bychom se mohli dostat až na 1024 unifikovaných CUDA jader, případně ekvivalentu při použití AMD Radeon GPU. Tím by konzole dostala obrovské množství výkonu, které sice pro 1920×1080 potřeba není, ale kdo ví, jestli ti "šílení japonci" nebudou chtít PS4 připravit pro 4k či UHDTV (ale to už asi opravdu přeháníme :-).

Samozřejmě vyloučit nelze ani to, že Sony sáhne po nějakém architektonicky jiném řešení, něčem na bázi APU. Sony je jako vždy tajemná jak hrad v Karpatech, ostatně konkurenční konzole od Microsoftu a Nintenda jí jistě dělají nemálo vrásek na čele. Co asi ale bude pro PS4 neměnné, je přítomnost Blu-ray mechaniky.

Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Sony potvrzuje vývoj Playstation 4, peněz je ale málo

Pátek, 3 Červen 2011 - 11:05 | a b | FF XIII je jedna z vynimiek. Microsoft velmi...
Čtvrtek, 2 Červen 2011 - 15:17 | x3m | Tak neviem, ja mam FF XIII na 3DVD pre xbox.
Úterý, 31 Květen 2011 - 16:44 | a b | Nepravda. PS3 pocita 30-60/fps. Pri 3D hrach je...
Úterý, 31 Květen 2011 - 16:42 | a b | Ide o casty omyl pri posudzovani schopnosti PS3....
Úterý, 31 Květen 2011 - 15:27 | Richelieu Home | Nikdo to tady nerek ale proc by nemoho byt mozne...
Pondělí, 30 Květen 2011 - 22:55 | JVc | jejich problem, heh
Pondělí, 30 Květen 2011 - 22:54 | JVc | spekulacni; PS to pocita na TV vystup, coz je 25/...
Pondělí, 30 Květen 2011 - 21:03 | Izak | Hlavne pry skoro 1/2 tech jader pocita tu jejich...
Pondělí, 30 Květen 2011 - 20:08 | Nalim | To ze zakaznici tak nebudou kupovat tisice remaku...
Pondělí, 30 Květen 2011 - 19:06 | MACHINA | jj přes ten jejich "bezpečný" Sony...

Zobrazit diskusi